Automoto sportovi na području Kvarnera imaju duboke korijene, bogatu i slavnu prošlost, tradiciju dugu više od stoljeća.
Preluk je legendarna motociklistička staza u istoimenom mjestu gdje Jadransko more najdublje ulazi u Kvarnerski zaljev, mirna uvala u kojoj se spajaju Rijeka i Opatija. Na ovom specifičnom mjestu, gdje je tijekom 19. stoljeća iskopano golemo brdo, te je istim kamenim materijalom građen brzorastući grad Rijeka i njegova masivna lučka infrastruktura, godinama su se susretali i miješali liburnijski turizam, industrija i urbana kultura Riječkog prstena.
Samo će se oni stari, istinski zaljubljenici sjetiti što je to mjesto predstavljalo u kalendaru istinskih auto i moto entuzijasta.
Od tvorničkih bolida Ferrarija i Maseratija do najboljih vozača svjetskog motociklizma 70-ih godina jurili su i nadmetali se stazom između Rijeke i Opatije, koja danas živi samo u sjećanjima onih starijih.
Na Preluku se 1940. održalo prvenstvo Italije, a od 1946. motociklistička i automobilističke utrke su nosile više imena – Opatijska utrka, Okrug Preluk, Nagrada Jadrana, Velika nagrada Jadrana, Velika nagrada Jugoslavije. Legendarni Preluk čija povijest preciznije seže u davnu 1939. godinu bila je 1977. i startno mjesto kultnog “Delta relija”, preteče današnjeg “Croatia rally-a” – iste godine kada je nastupila zabrana cestovnih utrrka.
Preluk je mjesto gdje su se, prije puštanja u pogon Automotodroma Grobnik davne 1978. godine, stvarale legende bivše drržave i potvrđivali masovni talenti lokalnog i stranog područja; talenti koji su svoju vještinu na dva ili četiri kotača pokazali upravo na Preluku.
Kapacitet ove staze prepoznat je tako diljem bivše države i šire regije, pa djelatnici iz Matulja, Opatije i Rijeke svojim udjelom podaruju stazi novi izgled. Teren, građevine i natjecateljska staza postupno su poprimali obrise turističko-sportskog centra koji je postao važni čimbenik razvitka auto-moto sporta. Vremenom je postao međunarodnim poligonom za testiranje afirmativnih vozača i najpoznatijih tvornica motora u svijetu. Bodovala se za prvenstvo Hrvatske, cestovno prvenstvo FNRJ i svjetsko prvenstvo.
Cestovni prsten nastao oko kamenoloma Minak koji je bio glavni izvor kamena koji ke služio za izgradnju velike luke Rijeka, tadašnjeg najvećeg gradilišta u Austro-Ugarskoj Monarhiji, godinama poslije postao je trkaća staza.
Jedinstvena konfiguracija, nažalost, imala je previše mana za sport u kojem su motocikli iz godine u godinu bili sve snažniji i brži. Bez izletnih zona, pristupnih cesta i nakon nekoliko tragičnih događaja, staza je vrlo brzo stekla status umanjene verzije Isle of Man staze i jedne od najopasnijih na svijetu. Bio je to razlog zbog kojega je 1973. nekoliko tvorničkih momčadi bojkotiralo utrku, a nakon 1977., kada su smrtno stradali Ulrich Graf i Giovanni Ziggiotto, Preluk je nakon osam sezona izbačen iz kalendara Svjetskog prvenstva. Prava je šteta što u samom mjestu Preluk ne postoji ni najmanji znak da se ovdje nekada vozilo Svjetsko prvenstvo.
Preluk nikako ne bi trebali izbaciti iz našeg sjećanja, niti zatrti svaki trag na stazu koja je još uvijek tu.
***
Premda se većina materijala odvozila brodovima, u desetljećima koliko su radovi na lučkim objektima trajali, uska obalna cesta kojom su se provlačila tek zaprežna kola zamijenjena je dvjema zavojitim cestama koje su osigurale nesmetanu povezanost Rijeke i Opatije. Jedna je išla uz more, a druga, koja se penje prema Pavlovcu i potom se nastavljala prema Rijeci, naknadno je poslužila i kao tramvajska trasa koja je povezivala željezničku stanicu u Matuljima s Opatijom i Lovranom.