Ovim se Pravilnikom uređuje podjela stilskih auto manifestacija, sustav bodovanja vozila i svi popratni elementi, naziv i opis zastupljenih kategorija, pravila izlaganja vozila, pravila prisustvovanja eventu, sigurnosni elementi i zabrane, kao i propisivanje pretpostavki pod kojima će ocjenjivanje biti dopušteno.
Ovaj pravilnik je stupio na snagu 01.09.2022.
Ovisno o status koji određeni event zauzima na kalendaru Hrvatske autoscene, a čija je klasifikacija jasno određena ovim pravilinikom, možemo razlikovati dvije klase stilskog auto natjecanja. Obzirom na često prisutnu podjelu u segmentima brojnosti, kvalitete, rijetkosti, vremenske i novčane vrijednosti preinaka vozila, na svakom od ovih tipova evenata navedene klase dijelimo prema ocjenjivačkim kategorijama:
* količina prerada ne utječe na finalnu ocjenu – čišći i uredniji automobil sa manje prerada može odnijeti više bodova nego automobil prepun dodataka koji nisu uredno i pravilno instalirani.
Sudci biraju kategoriju u koju vozilo ulazi te ih rangiraju po sustavu bodovanja
Kategorija se isključivo odnosi na modele vozila preko 20 godina starosti. Naglašena je detaljna urednost auta, stanje laka i boja vozila. Moguće su razne prerade, ali nisu i obavezne (u prijevodu, ne daju dodatne bodove). Dodatno se pak boduje učestalost viđanja i rjetkost automobila.
Pojam Oldtimer njemački propisi o cestovnom prometu koriste za svako vozilo u izvornom stanju koje je prvi put registrirano prije najmanje 30 godina i još uvijek je u vrlo dobrom stanju. Tada vlasnik može prikazati slovo „H“ na registarskoj pločici klasičnog automobila – nešto što također nudi pogodnosti u fiskalnom smislu.
Ovdje gornja granica varira između osiguravatelja, ali to je obično oko 10 000 km. Uz to, potrebno je autentičnost vozila dokazati detaljnim vještačenjem. Zabranjena je i komercijalna upotreba Oldtimera.
Originalni automobili izuzetno su rijetki. Istinski, originalni automobil je vozilo koje je održavano i estetski i mehanički bez zamjene bilo kakvih dijelova ili dijelova. Popravci koji su se dogodili su rijetki i kad god je to moguće, dijelovi koji trebaju održavanje popravljeni su, a ne zamijenjeni.
Jedan od načina da se utvrdi je li klasičan automobil originalan traženje “podudarnih brojeva”. Izraz “podudaranje brojeva” ili “podudaranje brojeva” jednostavno se odnosi na serijske brojeve koji su utisnuti ili izlijevani na glavnim dijelovima vozila tijekom proizvodnje. Ti serijski brojevi odgovaraju ostalim komponentama automobila ili se mogu odnositi na dodijeljene brojeve proizvodnog pogona, datum ili seriju vozila. Budući da VIN-ovi nisu bili standardizirani do 1980-ih, proizvođači su imali svoj vlastiti sustav dodjeljivanja brojeva. Ovisno o marki i modelu klasičnog automobila, motor, mjenjač, stražnja osovina, alternator, generator, rasplinjač, razdjelnik, pumpa za vodu i glave mogu biti numerirani. Vozilo s “podudarnim brojevima” je originalno i znatno je vrjednije od onih bez.
Stoga je istinsko, originalno vozilo rijetka stvar, a stvarnost je da se većina vozila koja se prodaju kao “originalna” prikladnije opisuje kao “obnovljena”.
Youngtimer je automobil star oko 20 godina koji još nije stekao status Oldtimera.
Miks svega
Mnogi entuzijasti i dalje obično grade s jednim stilom na umu: kataloški automobil.
Kataloški automobil je konstrukcija koja se sastoji od većine, ako ne i svih, dijelova koji dolaze izravno od jednog proizvođača. Ovi automobili nalikuju onima koje je izgradio određeni proizvođač i gotovo su preslikana replika demo vozila te tvrtke.
Mnogo puta ljudi pokušavaju izaći izvan okvira, a zajednica ih izbjegava i mrzi ih zbog pokušaja da budu “drugačiji”. Nema ništa loše u izgradnji kataloškog automobila jer je to ipak isprobana metoda za izgradnju kvalitetnog projekta. Ove su tvrtke već obavile sav posao za vas, često vam čak daju specifikacije kotača kako biste mogli izgraditi automobil koji izgleda točno prema njihovim specifikacijama. U ovom se slučaju nadahnuće pretvara u imitaciju. Izgradnja automobila koji je dvojnik vašeg omiljenog automobila iz videa, fotografije ili kataloga nije nova ideja, te jednostavno nije najbolji način za promicanje individualnosti.
Koliko German karakterizira urednost i pridržavanje pravilima, toliko Japanski stil prerada odlikuje šarenilo, inovativnost i otkačenost. Ne rijetka je i nakićenost neobičnim detaljima, ‘performance’ modifikacije; a nađe se tu i pokoji DIY (do it yourself) element kućne radinosti, česte naljepnice i žive boje vozila. Veći naglasak u ovoj kategoriji je na ostvarenje kreativnih ideja na vozilu. Da nije ‘Extreme’-a, ovu kategoriju bi, obzirom na navedene karakteristike, mogli okruniti sa #limitless
Odlike ove kategorije su minimalistički pristup, najčešće klasično-oldschool vozilo 80-tih i 90-tih godina njemačke proizvodnje, u što originalnijem stanju. Imaju oku ugodno ukomponirane felge oldscoohl dizajna među kojima je jedan od najpopularnijih proizvođača BBS. Nalazimo ih sa rubom, mrežaste, višedijele. Često je isto vozilo sušteno i što više ‘stanced’. Ono što je posebno specifično kod ove kategorije jest sklonost praćenju prerada tog doba. Gotovo da ovu kategoriju možemo okarakterizirati atributom #clean
Prerade u stilu franšize filma Brzi i Žestoki. Stil koji je prije 10 godina bio najcjenjeniji na autosceni; film je pokrenuo lavinu ljubitelja oktana koje smo i sami današnji pobornici. Kategorija do jučer znana kao ‘extreme’. Čim temeljitije i posebnije prerade branika, blatobrana, spojlera i elemenata unutrašnjosti. Ideja tog doba je smislena kobinacija dodataka.
Ova kategorija bi se još mogla nazvati “pod nož” a karakterizira je prebacivanje opreme i mehanike novijeg doba (s novijih modela) na staru šasiju vozila, čime se drastično modernizira samo vozilo, njegove performanse i cjelokupne karakteristike.
Resto-mod je klasični automobil koji je obnovljen, ali modificiran modernim dijelovima i tehnologijom. Estetski, vozilo izgleda isto dok ne pogledate ispod haube ili ne posegnete za radiom. Kad vlasnik odluči modificirati svoje vozilo, obično je u skladu s emisijskim standardima, uključuje sigurnosne značajke kao što su zračni jastuci, kočnice ili u nekim slučajevima GPS sustavi. Nadalje, mnogi će vlasnici nadograditi motore na klasični automobil kako bi poboljšali performanse i povećali učinkovitost goriva. Bez obzira na to koje se značajke mijenjaju ili dodaju, krajnji je cilj modificirati klasični automobil bez značajnog mijenjanja njegova vanjskog izgleda.
Obnovljena vozila su klasični automobili koji su obnovljeni prema tvorničkim specifikacijama korištenjem originalnih tvorničkih dijelova. “New Old Stock” ili NOS dijelovi su stari, ali nikad prodani u maloprodaji. Iako se mnogi od ovih dijelova mogu locirati, troškovi, vrijeme i dostupnost nekih dijelova čine to zastrašujućim zadatkom. Stoga se mnoga vozila obnavljaju pomoću novih dijelova koji su proizvedeni prema izvornim specifikacijama. Krajnji cilj za “obnovljeni” automobil je popraviti i obnoviti vozilo tako da izgleda i radi potpuno isto kao i onog dana kad je sišlo s trake.
Kategorija posvećena onima koji imaju opsesivno-kompulzivni poremećaj kada se radi o čistoći i održavanju interijera i eksterijera vozila. Sve kriterije određuje zaduženi detailer ili tim.
Vozilo koje obilježava čim veći broj prerada usmjerenih na poboljšanje voznih performansi. Preinake koje se inače nalaze na takvim vozilima su kočnice veće od standardnih; veći, bušeni ili rezani diskovi; sportski ispušni sustav; veći ili protočniji usis; bregaste sa većim brijegovima; sportska profilirana sjedala; sportski sigurnosni pojasevi; sportski volan; roll-bar i ojačanje šasije; sportske ukrute šasije; olakšani dijelovi karoserije (karbon, stakloplastika, poliuretan); spojleri; difuzori i splitteri; olakšani aluminijski naplatci; veća turbina i intercooler; ovjes,
Kategorija isključivo namijenjena za pripadnice ljepšeg spola, i one koji se takvima osjećaju. Iako rijetke, one su pojava koja uveličava posebnost ukazanja spoja dame i automobila. Uvijet za sudjelovanje je ujedno i vlasništvo prijavljenog vozila, ili prema Zakonu RH pismena uporabna dozvola od strane vlasnika.
U ovu kategoriju ulaze automobili presvučeni autofolijom, a ocjenjuje se inovativnost dizajna, odabir boja, ukomponiranost karakteristika folije sa vozilom, razlika između originalne boje vozila i boje folije. Posebno se promatraju detalji izvedbe samog oblačenja auta u foliju, poput obrade kuteva i preciznosti ljepljenja.
Nagrada za vozila koji ima najinteresantniju boju, najbolje stanje laka i osobnu ili profesionalnu brigu oko održavanja laka. Isključena vozila koja su presvučena folijama.
Puno značenje pojma ‘pocket rocket’ jest vozilo manjih dimenzija, tipa ‘hothatch’, kompaktne i niže klase. Karakterizira ga interesantan omjer dimenzija, kompaktnosti i snage vozila.
Vozilo s najljepšom stražnjicom po ocjeni sudaca. Ubraja se opći dojam vozila, dizajn ispušnog sustava, lip, spojler (wing), širina guma uklopljena sa širinom vozila. Ocjenjuje se interesantnost siluete stražnjeg dijela vozila. Nema ograničenja na modifikacije.
U duhu beginner kategorije, dokaz da ljubav prema automobilima nije navika. Ona se stvara od malih nogu, pa tako veliča dolazak novih ljudi na auto scenu. Sudionici kategorije, odnosno vlasnici vozila se u pravilu natječu po prvi put sa tim vozilom, te su sa blažim modifikacijama (naplatci, ovijes, aero elementi) krenuli unazad godinu dana od prijave na event.
Kategorija za one koji su “Crème de la Crème”, odnosno najbolje od najboljih. Namijenjena onima koji se na samom događanju trude preoteti show, a da time ne narušavaju strukturu organizatora, ne ugrožavaju ostale sudionike i ne postupaju protivno Zakonu RH.
Kako se trend širi, tako se i otvara nova kategorija. Svima onima koji su vlastitim rukama uradili sve što imamo prilike vidjeti na automobilu. Bilo to swappanje motora, zamjena interijera, ručni rad branika i splittera; ovakve stvari su izuzetno rijetke ali ne i nepostojeće.
Ukratko – oku najugodnija kombinacija kuta nagiba kotača, visine vozila, postavki ovjesa, te vrste i boje felge sa dimenzijom i šarom gume. Najčešće promatrani kutevi ove kategorije su nisko-odozada, visoko-iznad, i s boka.
Uvjeti za ovu kategoriju, kao i za prethodnu dozvoljavaju sve preinake, a logično, isključuju vozila sa klasičnim tzv. statičkim ovjesom. U ovoj kategoriji se posebno promatra prtljažni prostor (trunk space), urednost i kreativnost same instalacije. Posebni dojam ostavlja mogućnost vozila da ide što niže i kako je spuštanje auta uklopljeno u završnu vizuru auta. Posebna nota ove kategorije jest praktičnost.
Ukratko – oku najugodnija kombinacija kuta nagiba kotača, visine vozila, postavki ovjesa, te vrste i boje felge sa dimenzijom i šarom gume. Najčešće promatrani kutevi ove kategorije su nisko-odozada, visoko-iznad, i s boka.
Puno značenje pojma ‘fitment’ jest čim ambicioznija kombinacija odabira dizajna i veličine felge, gume i postavki ovjesa. Karakteristična za nju je što manja udaljenost ruba limarije i ruba felge. Uobićajeno je da je ‘fitment’ dobro ukomponiran u sveopći izgled vozila.
Felge određene starosti i pripadnosti
Većinom natjecateljske felge, korištene najviše na auto utrkama. Karakterizira ih lakoća, aluminij-karbon-magnezij legura, te su većinom rijeđe viđene.
Trodjelna felga – nešto o čemu svaki pravi “stajler” može samo sanjati, a kada dođe do ostvarenja tada su one pravo remek djelo. Velika većina spada pod “ručni rad” i jedinstvene su u svijetu, a na njihovo planiranje i izvedbu se obično potroši znatna količina vremena u planiranju i novca pri nabavci dijelova.
Što je manje od “malo”? Majušno. Tako su i ove felge najmanje felge na eventu. Bile one 12″ ili 13″, svakako se mogu pripisati samo određenim skupinama automobila.
Kako postoji cijela znanost koja ide u prilog opisa ove kategorije kratko i jasno, biramo najljepšu felgu. U obzir se uzima rijetkost, ulična vrijednost, veličina, boja, konkavnost, rub…
Svakodnevni trenuci auto svijeta na dlanu
Javite nam se svakim radnim danom od 9:00 – 19:00 putem WhatsApp poruke na broj: