U svijetu automobila, riječ “ikoničan” mogao bi se odnositi na sve što zamislite. Ovim tekstom započinjemo serijal koji će opisati automobil koji sažima povijest i etos svog proizvođača, izvanredan model bez veze s bilo čim drugim što nosi istu značku.
Sakupili smo 50 najpoznatijih proizvođača auta na svijetu, i od svakog smo izdvojili po jedan model koji bi se mogao smatrati kultnim na svoj način. U prvom dijelu donosimo prvih deset abecednim redom.
1. AC Cobra
Postoji mnogo više od AC-a osim Cobre, ali ovo je daleko najpoznatiji model. Osmislio ga je nitko drugi nego Caroll Shelby, koji je smatrao da je dobra ideja ubaciti Fordov V8 ispod haube malog auta. Rezultat je bio gromoglasan cestovni auto koji se dobro ponašao na stazi. Proizvodnja je započela 1962. godine, odvijala se na mahove tijekom desetljeća, a ove godine bi trebali bismo vidjeti potpuno novu “zmiju otrovnicu”.
2. Alpine A110
Izvorni A110 započeo je svoju priču šezdesetih godina kao atraktivan, ali ne osobito brz auto s Renaultovim dijelovima. Unutar 10 godina postao je najuspješniji reli auto na planeti, uništivši i Fiat i Ford na putu do pobjede na WRC-u 1973. godine.
Ima razloga za reći da je ovo kultni Alpine, ali umjesto toga odlučili smo se za automobil sličnog izgleda, ali tehnički nepovezan s istim imenom, predstavljen 2017. To je nagrađivan auto briljantne šasije koje se na tržištu sportskih auta nije vidjelo desetljećima. Čak ni izvorni A110, koliko god bio sjajan, nikada nije dobio takve pohvale.
3. Alfa Romeo GTAm
GTAm bio je uzbudljivi proizvod GTA-a, koji je sam po sebi predstavljao elegantnu coupe inačicu mnogo veće Giulia limuzine iz 1960-ih. U početku poznat kao 1750 GTAm, Autodelta ga je proizvela u vrlo malom broju kao specijalnu homologaciju, osmišljenu jednostavno kako bi Alfi omogućila da ga koristi na utrkama.
Za svoje vrijeme bio je to jedan od najboljih automobila te vrste, osvojivši europsko prvenstvo 1970. godine u rukama nizozemskog vozača Toinea Hezemansa. Još brža verzija nazvana 2000 GTAm, s 240 KS umjesto prethodnih 210 KS, donijela je Alfi titulu sljedeće godine.
4. Bentley Arnage
Ako nešto predstavlja cijelu povijest Bentleyja, to je Arnage. Ime je dobio po zavoju na stazi Le Mans, gdje je Bentley pobijedio u 24-satnoj utrci pet puta između 1924. i 1930. godine, a uglavnom ga je pokretao 6,75-litreni V8 L-serije koji datira iz 1959. godine.
Ipak, to je također bio potpuno moderan automobil, predstavljen pred kraj 20. stoljeća koji je preživio prvo desetljeće 21. stoljeća. Njegov duh živio je u kasnijem Mulsanneu, a još uvijek živi u današnjem Flying Spuru.
5. BMC Mini
Barem povijesno, ako ne i financijski, Mini je bio kruna postignuća British Motor Corporationa. Zapravo, nikada nije nosio marku BMC, već je umjesto toga nosio oznake Austina, Morrisa, Innocentija, Authija i, u obliku limuzine s tri kutije, Rileyja i Wolseleyja, iako je na kraju prodavan jednostavno kao Mini.
Manje od desetljeća nakon njegovog proizvodnog vijeka, koji je započeo 1959., bile su to tri stvari odjednom: svakodnevni obiteljski prijatelj, “fancy” auto u kojem su slavne osobe željele biti viđene, i žestoki natjecatelj u motosportu. Osamdesetih je već bio zastario, ali je bio toliko voljen da je ostao u prodaji daljnjih 20 godina. Konačno je nestao nedugo nakon što je stavljen na drugo mjesto iza Forda Model T-a na jedinstvenoj listi auta stoljeća.
6. BMW M3 E30
BMW proizvodi sportske limuzine od osamdesetih godina, i sve su veličanstvene na svoj način, ali “kockica” je jednostavno čarobna. Bio je to jedini M3 s četverocilindričnim motorom (2,3 ili 2,5-litreni), a ako mislite da je to razočaravajuće, vjerojatno niste čuli jednog u punom gasu.
Nevjerojatno okretan čak i u cestovnom obliku, bio je briljantan na stazi, osvajajući prvenstva Touring klase sve do svjetske razine, a ujedno jedan i od najuzbudljivijih rally automobila kasnih 1980-ih i ranih 1990-ih.
7. Buick Riviera
Buick je prvi put upotrijebio naziv Riviera za verziju Roadmastera s dvovratnim tvrdim krovom u modelnoj godini 1949. prije nego što ga je primijenio na zasebni model tijekom osam generacija. Kao i kod BMW-a M3, prvi od njih je onaj “čarobni”.
Za mainstream automobil predstavljen kasne 1962., izgledao je nevjerojatno moderno i možda bi još uvijek djelovao relativno svježe da je bio u prodaji desetljeće kasnije. Od nosa u obliku slova W (gledano odozgo) do oštro zakošenog C stupa, bio je vrlo osebujan i američki.
8. Cadillac Escalade
Mnogo je razloga da s podignutom obrvom gledate Escalade kao predstavnik Cadillaca na ovoj listi. Možda mislite da se ne može uspoređivati s Eldoradom iz pedesetih, ili možda mislite da SUV ne bi trebao biti na listi samo zato što je SUV. Ali nema sumnje da je Escalade bio velika priča o uspjehu luksuzne američke marke u 21. stoljeću.
Prodaja Escalade eksplodirala je prošle godine jer je proizvodnja bila ozbiljno ograničena problemima u opskrbnom lancu – a opet, unatoč tome, i dalje je bio najpopularniji Cadillac od svih u SAD-u, te vodeći u kategoriji luksuznih SUV-ova pune veličine s velikom razlikom.
9. Chevrolet Corvette
O ovome jednostavno nema rasprave. Prva generacija Corvette možda se u početku sporo prodavala, ali je uzela zamah kada je Chevy 1955. u ponudu stavio svoj novi V8, i od tada Corvetta vodi igru. Tvrdnje da je to najuspješniji sportski automobil na svijetu u povijesti automobila stoje, bez dvojbe.
Današnji model, prvi s motorom smještenim u sredini umjesto sprijeda, jednako je uspjeh kao i bilo koji od njezinih prethodnika. Preko bare se suprotstavlja s 11 drugih modela u sektoru premium sportskih jurilica, uključujući dva Porschea. Prošle godine nadmašila je prodaju svih njih zajedno, i to nešto govori.
10. Chrysler 300
Chrysler je u 20. stoljeću proizveo jako puno auta s “300” u svojem imenu. Mi smo se odlučili za mnogo noviji 300, koji se u Europi prodaje kao 300C. Taj model ponovno je uspostavio Chryslerovu prekinutu tradiciju proizvodnje velikih limuzina sa stražnjim pogonom, često pokretanih snažnim V8 motorom.
Kao takav, više-manje stoji usamljen među Chryslerovim proizvodima posljednjih nekoliko godina, te se zbog toga može smatrati ikonom, kao i predstavnikom nekog drugog, već zaboravljenog, doba.