U svijetu automobila, riječ “ikoničan” mogao bi se odnositi na sve što zamislite. Ovim tekstom nastavljamo serijal koji će opisati automobil koji sažima povijest i etos svog proizvođača, izvanredan model bez veze s bilo čim drugim što nosi istu značku.
Sakupili smo 50 najpoznatijih proizvođača auta na svijetu, i od svakog smo izdvojili po jedan model koji bi se mogao smatrati kultnim na svoj način. U drugom dijelu donosimo drugih deset abecednim redom.
Prvi dio pročitajte OVDJE.
1. Citroën DS
Da, ovdje je mogao biti 2CV jednakom zaslugom, ali odlučili smo se za DS-a. Dok je 2CV imao suvremene rivale, DS je bio auto kojeg je ostatak industrije dugo vremena pokušavao stići. Od početka je imao hidropneumatski ovjes i visoke stražnje pokazivače smjera. Godine 1967., 12 godina nakon njegovog života, njima su se pridružila usmjeravajuća svjetla, koja su DS-a učinila još egzotičnijim.
Čak je i dizajnerski izgledao jednostavno nevjerojatno. Francuski filozof Roland Barthes napisao je 1957. da je “pao s neba budući da se na prvi pogled činio kao superlativan objekt”. Za koji bi se to drugi mainstream auto, s produkcijskom serijom većom od milijun primjeraka, to uopće moglo reći?
2. Datsun 240Z
U Japanu poznat kao Nissan Fairlady Z, 240Z bio je prvi u dugom nizu coupea visokih performansi sa sve većim brojevima u naslovima koji odražavaju povećanje kapaciteta njihovih (uvijek šestocilindričnih) motora – barem do trenutnog modela, poznat jednostavno kao Nissan Z, koji je predstavljen prošle godine. Svi ti modeli tvore ponosnu tradiciju, ali 240Z je bio taj koji je prvi pokazao da Nissan, koji do 1970. nije bio poznat po ničemu sličnom, može stvoriti takav auto, i to jako dobro.
3. De Tomaso Pantera
Pantera je bila daleko najuspješniji model male talijanske tvrtke koju je 1959. godine osnovao Alejandro de Tomaso. Prethodila mu je Vallelunga, koja je imala 1,5-litreni predcrossflow Ford Kent motor, i mnogo snažnija V8 Mangusta, koja je bila prilično teška i navodno prilično zahtjevna za vožnju.
Bili su to auti relativno kratkog vijeka, što se ne može reći i za Panteru. S puno snage i stabilnosti koja ju je pratila, ostala je u proizvodnji više od 20 godina, od 1971. do 1992. Ako postoji auto po kojem pamtite De Tomaso, to je Pantera.
4. Dodge Charger Daytona
Dodge je proizveo tri Charger Daytone, ali nema sumnje da je prva bila najspektakularnija od svih. Bio je to jedan od Winged Warriorsa, podskupine Aero Warriorsa napravljenih za prodaju javnosti u dovoljnom broju da bi bili kvalificirani za NASCAR utrke. Običan Charger u većini pogleda, imao je aerodinamični nos za smanjenje otpora i golemo stražnje krilo za povećanje potisne sile.
Osim što je izgledao izvanredno, imao je fantastičan rekord u motosportu, barem dok pravila nisu promijenjena da drastično uspore sve Warriorse. Bobby Isaac osvojio je NASCAR prvenstvo 1970. u Daytoni, dok je Buddy Baker postao prvi vozač u povijesti koji je zabilježio prosječnu brzinu kruga veću od 321 km/h (200 mph) iste godine.
5. Ferrari F40
F40 je bio posljednji Ferrarijev cestovni auto na kojeg je Enzo Ferrari stavio svoj potpis. Nazvan je po činjenici da je najavljen tijekom godine 40. godišnjice od kada je tvrtka napravila svoj prvi automobil pod svojim imenom. U određenoj mjeri bio je potomak Ferrarija 308 iz 1970-ih, ali je izgledao gotovo potpuno drugačije, poput trkaćeg automobila prilagođenog za cestu. Za 1987. turbo F40 bio je gotovo šokantan.
6. Fiat 500
Fiat je kreirao nekoliko modela pod nazivom 500 (ili cinquecento, što na talijanskom znači “500”, ali najslavniji od svih je drugi u liniji. Proizvodio se od 1957. do 1975., a izvorno je bio poznat kao Nuova, ili “novi”, kako bi se razlikovao od predratne verzije koja se obično naziva Topolino.
Ovaj 500 – jedini sa stražnjim motorom – bio je strog i funkcionalan, i dizajniran za talijanske automobiliste koji su si jedva mogli priuštiti nešto drugo. U njemu nema ništa glamurozno, ali je njegova jednostavnost i šarm počela biti glamurozna kroz vrijeme.
7. Ford Model T i Ford Mustang
Jednostavno se nismo mogli odlučiti koji od ova dva auta više znači za Ford kao marku. Model T-u je namjera bila staviti Amerikance na cestu, i uspjela je. Uz pomoć prve pokretne proizvodne trake u industriji, Ford je napravio oko 15 milijuna primjeraka, što je sada vrlo visoka brojka i prilično zapanjujuća za razdoblje od 1908. do 1927. godine. 1999. godine Model T je proglašen automobilom stoljeća. Promijenio je svijet na način koji nijedan drugi auto nikada više neće.
S druge strane, tu je i Mustang. Ford je bio ispred vremena s dizajnom i isporukom ovog auta, i Mustang je odmah postao senzacija. Potpredsjednik Forda Donald Frey sažeo je što je Mustang značio (i danas znači) za njih i svijet: “Mustang je počeo značiti više od konja ili automobila. Mustang znači zabava, mladost i glamur”. Malo kome na pamet padne drugi model kad se spomene riječ “Ford”.
8. Honda Civic
Da, naravno da znamo za NSX, ali to je samo radikalnija verzija Hondinog kompakta srednje veličine za koju smo se ipak odlučili. Poznati Japanac sada je u svojoj 11. generaciji. Od 2001. Type R ima 2,0-litreni motor koji se izvorno vrtio do 9000 o/min i obično proizvodio oko 200 KS. Velika promjena dogodila se 2015. godine, kada je novi Type R krenuo u prodaju s turbo verzijom iste jedinice.
Ograničenje broja okretaja znatno je sniženo, a zvuk motora bio je daleko manje privlačan, ali je izlazna snaga skočila za 50 posto. Trenutačni model proizvodi 324 KS i može ubrzati do stotke za 5,4 sekunde.
9. Hummer H1
Moguće je ekološko-kritički gledati na svaki Hummer, čak i na relativno mali H3 ili trenutni kamionet EV kojeg, iako je kolosalan, ipak ga pokreću električni motori, a ne motor s izgaranjem koji jako zagađuje okoliš. Međutim, nijedan Hummer nikada nije bio promatran s takvom polariziranom mješavinom divljenja i užasa kao originalni H1, zbog čega mislimo da je on ikona.
H1 (ime usvojeno kada je GM kupio prava 1999.) bila je civilna verzija vojnog Humveeja koju je razvio AM General. Takvo što apsolutno nikome nije trebalo, djelomično je zato i bilo toliko popularno. Kao što će vam bihevioralni ekonomisti reći, mogućnost priuštiti nešto vrlo skupo i potpuno beskorisno jedan je od najsnažnijih statusnih signala koje možete poslati drugim ljudima.
10. Jaguar E-Type
U Sjevernoj Americi službeno poznat kao XK-E, E-Type je predstavljen 1961. kao najnoviji u nizu sportskih jurilica “divlje mačke” s dva sjedala. Bio je tehnički inovativan, pokretao ga je provjereni “šestak” (kasnije mu se pridružio i V12), i imao je konkurentnu cijenu.
Ništa od ovoga ne objašnjava zašto predstavlja Jaguar na ovom popisu. Ovdje je jer je jednostavno prekrasan, više od bilo čega drugog što je tvrtka ikada proizvela. Da, auti su mehanički objekti koji trebaju služiti svoju svrhu, ali to ne znači da pri tome ne trebaju biti prekrasni – rijetki su to učinili kao Jaguar E-Typeom.